Ik heb me heel lang afgevraagd “waar ben ik nou eigenlijk goed in?” Wat is mijn unique selling point? Blijkt, zeker als je een eigen bedrijf hebt, toch wel een hele belangrijke vraag te zijn. Maar ook toen ik nog in vaste dienst was, werd deze vraag mij vaak gesteld. Waar ben je nu echt goed in, waar wordt jij blij van?
En eerlijk ik wordt blij van heel veel dingen. Ik ben namelijk van nature enorm nieuwsgierig (en dan bedoel ik ook echt enorm). En eigenlijk geldt dat voor elk vlak. Zodra iets mijn interesse heeft gewekt, of wanneer iets enorm belangrijk is voor de organisatie dan ga ik daar niet voor 100, maar 200 procent voor! Vaak ga ik dan praten met mensen, het internet afzoeken en zodra ik een leuke cursus tegenkom pak ik deze ook nog even mee. Kortom: Ik vind het enorm leuk om over alles wel iets te weten. Toch kreeg het woord generalist tijdens gesprekken met mijn oud manager altijd een hele negatieve bijklank. Het leek bijna wel of het iets slechts was en dit verbaasde mij enorm! Was het dan niet goed om over veel verschillende onderwerpen, veel te weten? Hoezo zou dat geen meerwaarde zijn voor een bedrijf? Toch ging ik op zoek naar mijn expertise.
Dus ik begon de zoektocht naar mijn expertise
Ik had begrepen van mijn oud manager (maar ook van mensen uit mijn omgeving) dat je maar in 1 ding héél goed kunt zijn. “Maak een keuze en verdiep je daar nog meer in” werd mij vaak verteld.
Zoek je Focus? Hoezo de vraag: zoek je focus? Ik merkte dat als ik me maar op 1 ding ging “focussen” ik vreselijk gedemotiveerd raakte. Eerlijk gezegd vond ik het maar saai. Maar elke keer kwam dat zinnetje weer langs “je wilt toch geen generalist zijn?” die weten altijd net niks. Je kunt maar in 1 ding goed zijn. Nou ben ik het daar vanuit de basis al niet mee eens. Voor mij kan je een hele goede vader of moeder zijn en fantastisch je eigen bedrijf runnen, een super vriend, vriendin, broer of zus zijn en kan je ook nog eens heel goed taarten bakken. Maar goed, ik ging meer voor mezelf werken en wederom werd mij de vraag gesteld, waar ben jij goed in, waarvoor moeten mensen bij jou zijn?
En weer hoorde ik, zoek je focus, zoek jouw unique selling point! Steeds vaker merkte ik dat dit steeds meer weerstand bij mij op riep. Daarnaast wilde ik heel graag voor mezelf gaan beginnen en alle ideeën die nog in mijn hoofd zaten gaan uitwerken. Alles wat ik in de afgelopen jaren had geleerd, wilde ik nu gaan inzetten. En zoals je kunt raden, ik wilde mij op verschillende vlakken bezig gaan houden. Het duurde even voordat het tot mij doordrong, maar ik bepaalde voor mijzelf: ik ben geen generalist, ik ben een allrounder!
Mijn expertise: Allrounder
En daar wordt ik zó gelukkig van. Het geeft me een drive, het geeft me de afwisseling en uitdaging die ik nodig heb. En sinds ik dit voor mezelf duidelijk heb, gaat het als een speer. Er zit zoveel in mijn hoofd waar ik iets mee wil, dat de ideeën vechten over welke als eerste naar buiten mag. Ik zoek mensen om me heen die mij inspireren en kunnen helpen op de vlakken waar ik niet zo goed in ben. En ik ben zo dankbaar dat ze met deze allrounder het avontuur aandurven op welk vlak dan ook.
Herken je dit ook? (Ik weet namelijk zeker dat ik niet de enige zal zijn die een fantastische allrounder is). Omarm het, wees trots op jezelf. Laat nooit iemand je duwen in iets wat je niet bent of zou willen zijn, het zal je creativiteit beperken.
Ben jij wel die specialist en werkt dat wel voor jou, super omarm die kracht. Ik ben stiekem nog wel een beetje jaloers dat je waarschijnlijk in 1 of 2 woorden kan uitleggen wat je doet en dat je daar een kei in bent. En ik denk dat je vast en zeker informatie hebt die mijn nieuwsgierigheid zal prikkelen.
Dus blijf mij maar uitdagen om ook meer over jouw expertise te leren!
Recente reacties